 |
Als je iets te weten wilt komen, kun je het opzoeken in een boek. Vaak kun je het ook vragen aan iemand anders. Zoek iemand bij wie je denkt dat hij of zij er veel verstand van heeft. Je gaat dan een interview houden. Dat gaat in drie stappen:
- een afspraak maken
- het interview houden:
- een verslag maken
Klik aan waar je meer van wilt weten.
- Bedenk van tevoren waarom je belt.
- Houd het nummer, papier en pen bij de hand.
- Wacht tot de verbinding tot stand komt en zeg dan je naam en van welke school je een leerling bent.
- Leg uit waarom je belt.
- Vraag beleefd of de persoon mee wil werken.
- Praat rustig en duidelijk.
- Als je iets niet hebt verstaan, vraag het dan.
- Schrijf de belangrijkste dingen van de interviewafspraak op: datum, tijdstip, plaats, met hoeveel personen, naam van de geïnterviewde.
- Herhaal de afspraak nog een keer, zodat je zeker weet dat er geen misverstanden zijn.
- Bedank de persoon alvast voor de moeite.
- Maak een afspraak met de persoon die je gaat interviewen (zie opbelregels).
- Maak goede afspraken met alle leden van je groepje en met je leerkracht over tijd en plaats van het interview.
- Bekijk voordat je op bezoek gaat hoe je op het adres komt (bus, fiets, met de auto laten brengen) en spreek met elkaar het tijdstip en plaats van vertrek af.
- Maak met je groepje van te voren interviewvragen. Tip: maak niet alleen vragen waarop je alleen maar ja of nee kan antwoorden. Het beste zijn vragen die beginnen met hoe, wat, wie, wanneer, waar, welk, waarom, enzovoort. Dit zijn 'open vragen', waarbij iemand meer uitleg moet geven.
- Schrijf de vragen in de goede volgorde op papier. Laat hierbij ruimte open voor het opschrijven van de antwoorden.
- Verdeel de taken: wie stelt tijdens het interview de vragen en wie noteert de antwoorden. Je kunt het interview ook op een bandje opnemen.
- Oefen het interview met je groepje voordat je naar het interviewadres gaat.
- Stel je aan de geïnterviewde voor en leg uit waarvoor je komt.
- Noteer de naam van de persoon die je interviewt, als je die nog niet wist.
- Praat rustig en duidelijk.
- Luister goed.
- Schrijf de antwoorden op je vragen op in steekwoorden. Of neem het gesprek op met een cassetterecorder.
- Vraag om uitleg, als je iets niet snapt.
- Vraag door, wees niet te snel tevreden met een antwoord.
- Informeer of je folders e.d. kunt krijgen.
- Bedank de geïnterviewde na afloop voor het gesprek
- Neem afscheid.
- Bedenk van tevoren wat je te weten wil komen.
- Bedenk een paar vragen en zet deze in de goede volgorde.
- Oefen het interview met je groepje.
- Houd het telefoonnummer, pen en papier bij de hand, en ook het adres van je school met de postcode.
- Wacht tot de verbinding tot stand komt en zeg je naam en van welke school je een leerling bent.
- Leg kort uit waarvoor je belt.
- Vraag of de persoon even tijd heeft om enkele vragen te beantwoorden
- Schrijf de antwoorden op in steekwoorden.
- Vraag aan het eind van het gesprek of je informatie toegestuurd kan krijgen.
- Bedank de geïnterviewde voor het gesprek.
Hoe maak ik een verslag van het interview?
- Zet boven je verslag:
- het onderwerp
- met wie je hebt gesproken
- wie het interview heeft gehouden
- op welke dag het was
- Kies de belangrijkste vragen uit die je hebt gesteld.
- Schrijf deze vragen op en zet het antwoord eronder.
Gebruik voor de vraag bijvoorbeeld vette letters en voor het antwoord schuine letters.
- Schrijf aan het einde van het verslag wat je zelf het meest interessant vond aan dit gesprek.
- Schrijf eronder wat je gaat doen met de dingen die je nu te weten bent gekomen.
|